Η γνώμη μας για τις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας 2016

Σχολιασμός των Θεμάτων Αρχές Οικονομικής Θεωρίας για το 2016

sxolia-arxes-oikonomikhs-theorias-2016

Ας μας επιτρέψει ο αναγνώστης του κειμένου να ξεκινήσουμε απευθείας με τον εξειδικευμένο σχολιασμό των θεμάτων και στη συνέχεια να προχωρήσουμε σε γενικότερες κρίσεις.

Τα Σωστό-Λάθος της Α Ομάδας ήταν σαφή, ακριβή και χωρίς παγίδα στη διατύπωσή τους. Για το «δ» ερώτημα υπήρχε ο κίνδυνος για τον μαθητή που βασίστηκε στη στείρα αποστήθιση του νόμου της φθίνουσας απόδοσης από τη σελίδα 57, να θεωρήσει ότι το Μέσο Προϊόν δεν αφορά στον εν λόγω νόμο και να απαντήσει λάθος. Πάντως, στο ευρύτερο κείμενο του βιβλίου, υπήρχε σαφώς διατυπωμένη η φράση.
Ομοίως βατά ήταν τα θέματα πολλαπλής επιλογής, όπου ειδικά για το Α2 η επιτροπή θέλησε να εξετάσει τους μαθητές σε μια πολύ απλή άσκηση του τρίτου κεφαλαίου. Αυτή αποτέλεσε και τη μοναδική αναφορά (από πλευράς ασκήσεων) του διαγωνίσματος στο κεφάλαιο αυτό.

Η Ομάδα Β αποτελούσε επανάληψη της θεωρίας του 2011, με την προσθήκη της απαίτησης για ύπαρξη διαγράμματος. Θεωρούμε πως πρόκειται (ειδικά τα α και β ερωτήματα) για απαιτητικό κείμενο μεγάλης έκτασης, φορτωμένο με πλήθος πληροφοριών, η λεπτομέρεια των οποίων το καθιστά αρκετά δύσκολο στην ανάπτυξή του. Ειδικά για τους μαθητές που το προσέγγιζαν με απλοϊκό τρόπο και με γνώμονα τη χρήση των παραγόντων της προσφοράς μέσω των ασκήσεων, η απώλεια μορίων θα υπήρξε σημαντική.

Η Γ Ομάδα περιείχε άσκηση από το πρώτο κεφάλαιο. Τα ερωτήματα διατυπώθηκαν με σαφήνεια και οι πράξεις δεν αποτελούσαν εμπόδιο για την επίλυσή τους. Εδώ εξετάστηκαν σε μεγάλο βαθμό οι περιπτώσεις ερωτημάτων με τους λεγόμενους «ενδιάμεσους συνδυασμούς».
Ειδική αναφορά μπορεί να υπάρξει για το Γ5 θέμα, όπου για πρώτη φορά σε μη επαναληπτικές εξετάσεις ζητήθηκε παραγωγή τελευταίων μονάδων προϊόντος, ερώτημα του οποίου η επίλυση παραδοσιακά δυσκολεύει περισσότερο από όλα τα παρόμοιου τύπου ερωτήματα τους μαθητές.

Η Ομάδα Δ προερχόταν από το πέμπτο κεφάλαιο, και απαιτούσε συνδυασμό γνώσεων επιπλέον από το δεύτερο και το τέταρτο. Τα ερωτήματα του ήταν διατυπωμένα με ακρίβεια, όπως και στο τρίτο θέμα, και οι πράξεις απλές. Οι μαθητές έπρεπε να είναι προσεκτικοί στο «χτίσιμο» της άσκησης κατά την έναρξή της, ώστε να διαμορφώσουν σωστά τις απαντήσεις του πρώτου και, κατά συνέπεια, των υπόλοιπων ερωτημάτων.
Το Δ4 ήταν το ερώτημα στο οποίο ίσως να συναντούσαν τη μεγαλύτερη δυσκολία αν δεν εντόπιζαν σωστά τους συνδυασμούς που έπρεπε να χρησιμοποιήσουν για την εύρεση της συνολικής δαπάνης. Αρκετοί πήραν έτοιμα τα δεδομένα που δίνονταν στην έναρξη της άσκησης, τα οποία όμως ξεκάθαρα αφορούσαν σε στοιχεία της προσφοράς και όχι της ζήτησης.
Άλλωστε, το δεύτερο μέρος του ερωτήματος Δ4 ζητούσε αιτιολόγηση μέσω της ελαστικότητας ζήτησης, κάτι που θα έπρεπε να οδηγήσει τον μαθητή στο να αναθεωρήσει το πιθανό προηγούμενο λάθος του.

Γενικός Σχολιασμός – Αρχές Οικονομικής Θεωρίας

Έχει υπάρξει μια γενικευμένη ευδαιμονία στο μαθητικό κόσμο για τον βαθμό ευκολίας ή βατότητας των φετινών θεμάτων. Δεν είναι αδικαιολόγητη, καθώς ακόμα και οι αδύναμοι ή ελλιπώς προετοιμασμένοι (στο σκέλος των ασκήσεων) μαθητές θεώρησαν πως κατανόησαν ό,τι τους ζητήθηκε και πως ανταπορκίθηκαν σε μεγάλο βαθμό με επάρκεια. Αυτή είναι η μία ανάγνωση των φετινών εξετάσεων.
Σαφώς και θα μπορούσαν να υπάρξουν θέματα πιο πολύπλοκα και υψηλότερων απαιτήσεων που θα έδιναν στον δυνατό και καλά διαβασμένο μαθητή τη δυνατότητα να αναδειχθεί. Η απαξίωση, όμως, συνολικά του διαγωνίσματος (κυρίως απ’ την εκπαιδευτική κοινότητα) με χαρακτηρισμούς όπως «παιδικό» ή «γελοίο», μας βρίσκει αντίθετους ως φροντιστηριακό οργανισμό. Κατά τη γνώμη μας, η οπτική προσέγγιση πρέπει να βρίσκεται από την πλευρά του «μαθητή του μέσου όρου», εκείνου δηλαδή για τον οποίο η εύρεση κάθε στοιχείου μιας άσκησης αποτελεί αποτέλεσμα αναδρομής σε πλήθος γνώσεων που έχει συλλέξει και της επιλογής τους με τον κατάλληλο τρόπο. Το διαγώνισμα ήταν βατό αλλά όχι υγιεινός περίπατος. Η Β ομάδα, το Γ5, το Δ4 κλπ κρύβουν τις μικρές εκείνες λεπτομέρειες που μπορούν να ξεχωρίσουν το άριστο γραπτό από ένα λιγότερο άρτιο ή μέτριο.

Μείνετε συντονισμένοι, κάνοντας like στην σελίδα των φροντιστηρίων Αξία στο Facebook, για να ενημερώνεστε άμεσα σχετικά με όλα τα εκπαιδευτικά νέα.

Ετικέτες: